Jak zrobić kopię zapasową?
Kopia zapasowa – pamiętaj o tym co ważne, by nie stracić swoich danych.
Podobno ludzie dzielą się na tych, którzy robią backup i tych, którzy będą go robić, bo:
48% przedsiębiorstw doświadczyło w ostatnich latach utraty firmowych danych;
46% ludzi traci dane każdego roku;
13% dysków twardych psuje się podczas pierwszego roku użytkowania;
43% firm doświadczających znaczącej utraty danych, nigdy nie wznawia działalności;
6% kontynuuje działalność w długim terminie;
30% ludzi nigdy nie zrobiło kopii zapasowej;
29% katastrof związanych z utratą danych – jest przypadkowych.
Pamiętaj o zabezpieczeniu swoich plików nim będzie za późno! Awaria, uszkodzenie komputera, ataki, wirusy to niestety częste przypadki, które stwarzają ryzyko całkowitej utraty plików. Regularne zapisywanie powinno każdemu wejść w nawyk.
Kopia zapasowa – rodzaje:
- pełna (wykonywana za każdym razem, wszystkich wybranych plików/systemu)
- przyrostowa (pliki, które zostały dodane od czasu utworzenia ostatniej kopii)
- różnicowa (kopia danych od czasu utworzenia ostatniej kopii całkowitej)
Weź pod uwagę: ilość danych, bezpieczeństwo, liczbę kopii. Po pierwsze powinieneś zastanowić się ile plików chciałbyś umieścić w kopii zapasowej. Następnie, jeżeli zdecydowałeś się na przechowywanie w chmurze koniecznie pamiętaj o weryfikacji usługodawcy. Ostatnią wskazówką jest ilość kopii, przyjmuje się, że powinno utworzyć się trzy, na różnych nośnikach. Za minimum uznaje się dwie, przechowywane w niezależnych od siebie lokalizacjach.
Jak zrobić kopię zapasową? Jest wiele sposobów i każdy z nich ma swoje wady i zalety, jak więc zrobić backup? Gdzie przechowywać dane? Czego użyć? Poniżej przedstawiamy trzy możliwości, wybierz odpowiednią dla siebie metodę:
1. USB, płyta CD/CDRW, dysk zewnętrzny
W jaki sposób zrobić kopię zapasową dysku? Pamięci USB są wygodne w użyciu – można podpiąć USB do innych urządzeń, a przechowywanie danych jest proste. Ich niewielki rozmiar stanowi jednak nie tylko ich zaletę, ale i zagrożenie – łatwo je zgubić. Przy tej propozycji backupu należy wziąć pod uwagę liczbę cykli odczytu i zapisu, które może przyjąć USB. Zewnętrzne dyski twarde zapewniają więcej pojemności, za mniejsze pieniądze, w porównaniu do kluczy USB i płyt CD/CDRW.
Plusy:
- stosunkowo tanie rozwiązanie
- łatwość przenoszenia danych
- w przypadku dysków zewnętrznych dużo miejsca do przechowywania dużych plików
- automatyczny backup na dysk zewnętrzny (możliwy np. dzięki instalacji odpowiedniego oprogramowania)
Minusy:
- są małe i łatwe do zgubienia
- liczba cykli odczytu i zapisu
- potencjalna możliwość utracenia zapisanych plików (przepięcie lub złośliwe oprogramowanie)
2. Network Attached Storage (NAS), dysk sieciowy
Firmy często tworzą kopie zapasowe na NAS, czyli zewnętrznych urządzeniach do gromadzenia danych podłączonych do sieci firmowej. Najczęściej to właśnie firmy korzystają z NAS, jednak stają się one coraz bardziej popularne również wśród użytkowników domowych. Wykorzystanie do tworzenia backupu może okazać się dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza dla osób, które chcą zapisywać pliki z więcej niż jednego źródła.
Plusy:
- automatyczne tworzenie kopii zapasowych (automatyczna kopia zapasowa/ istnieje możliwość ustawienia mechanicznych zapisów nawet w czasie rzeczywistym, oprogramowanie często dostępne jest wraz z dyskiem)
- rozwiązanie bezprzewodowe, które może współpracować również z urządzeniami mobilnymi
Minusy:
- może być drogie
- może być trudne we wdrożeniu dla niektórych użytkowników komputera
3. Chmura
Zachowaj spokój ducha wiedząc, że twoje dane są bezpieczne w osobistej domowej chmurze. Wystarczy podłączyć do domowej sieci dysk twardy typu NAS, aby bezpiecznie, w jednym miejscu przechowywać materiały z wielu komputerów i urządzeń DNLA. Sieciowy dysk zewnętrzny podłączony w domu lub w biurze pozwala również na zdalny dostęp do zapisanym na nich danych z urządzenia przenośnego, np. z iPhone’a, iPada lub telefonu bądź tabletu z systemem Android. Podczas, gdy NAS to zasadniczo własny serwer chmurowy, istnieje również wiele opcji zapisania danych w jednej z dostępnych powszechnie chmur, np. iCloud, Dropbox, Dysk Google, Copy.com
Plusy:
- automatyczny backup
- określona ilość przestrzeni jest darmowa
Minusy:
- wymaga połączenia z Internetem
- nie można być pewnym zabezpieczenia tych danych
- firmy świadczące usługi chmurowe nie są zobligowane do trzymania danych wiecznie
Pamiętaj
Korzystaj z oprogramowania do tworzenia kopii zapasowych/ backup danych.
Sprawdzaj oprogramowania do backupu/ dysk do backupu serwera.
Nie polegaj na ręcznych metodach tworzeni kopii – pamięć jest zawodna! Skorzystaj ze specjalnego oprogramowania, które będzie pamiętać o tworzeniu kopii za Ciebie. Prosty w obsłudze program automatycznie i niezawodnie utworzy kopię zapasowych ważnych danych, jak również zachowa dziennik wszystkich operacji i poinformuje o wszelkich zaistniałych problemach.
Kopia zapasowa – przechowuj w różnych miejscach
W przypadku najważniejszych plików warto zrobić co najmniej dwie oddzielne kopie zapasowe. Jeśli rozmieścisz je na różnych urządzeniach, znacznie zmniejszysz ryzyko utracenia najważniejszych danych. Przenosząc pliki z komputera na zewnętrzny dysk twardy migrujesz jedynie dane do zewnętrznego magazynu, ponieważ nadal może ulec zniszczeniu lub zostać skradziony.
Poznaj naszą propozycję rozwiązań do backupu:
ROBIĘ BACKUP
(nie tylko od święta)
lub skontaktuj się z nami
Wspólnie przygotujemy Scenariusz Backupu dla Twojej Firmy
Redaktorka Net Complex Blog
Joanna Paneth 17 grudnia 2018 na 13:15
Panie Arkadiuszu,
bardzo trafna uwaga. Kopie powinniśmy przechowywać na minimum dwóch różnych nośnikach. Co nam po backupie, jeśli wszystkie ważne dane przechowujemy na jednym dysku i jeszcze na tym, który chcemy zarchiwizować? Niestety, w dalszym ciągu bardzo wiele firm nie zdaje sobie sprawy z tego, w jaki sposób wykonywać dobrą kopię zapasową. Nie powinniśmy zapominać o podstawowej regule – 3-2-1, którą powinniśmy zastosować przy tworzeniu backupu. Ta prosta i uniwersalna zasada mówi o tym, ile kopii zapasowych należy wykonać i gdzie je przechowywać.
– należy mieć przynajmniej zawsze trzy backupy,
– używać dwóch różnych nośników przechowywania danych (np. chmura, pendrive, dysk zewnętrzny itp.),
– przechowywać jeden backup zawsze poza firmą lub poza domem.
Pozdrawiam 🙂
Arek 17 grudnia 2018 na 12:34
Wszyscy chcą, by w ich organizacji była wykonywana kopia bezpieczeństwa. Zapominają jednak o jednym, istotnym fakcie. Po co im kopia jeżeli nie będę w stanie jej odtworzyć?
Niedawno podpisaliśmy umowę z nowym klientem. Jesteśmy właśnie w trakcie wykonywania audytu bezpieczeństwa.
Poprzednia ekipa IT, owszem skonfigurowała kopię bezpieczeństwa. Jednak co z tego, skoro kopie zapasowe albo skonstruowane są na zasadach “migawki” albo wykonywane są na to samo urządzenie, które archiwizują! A to oznacza, że w przypadku awarii/zniszczenia/kradzieży sprzętu znikną od razu dane i kopia zapasowa.
Normalnie ręce opadają jak się widzi takie taktyki.
Zawsze przypominam, że nie ma znaczenia jak się wykonuje kopię. Ważne jest, by być w stanie ją później odtworzyć.