System do zarządzania procesami IT

Proste zarządzanie własną infrastrukturą informatyczną

Rozwiązania do zarządzania procesami IT mają za zadanie zapewnić przedsiębiorstwom scentralizowane, proste zarządzanie własną infrastrukturą informatyczną oraz procesami dostarczania wsparcia usług IT, zgodnie z najnowszymi praktykami i standardami międzynarodowymi. Istotnym wyznacznikiem takiego systemu powinno być zapewnienie kompleksowości usługi i projektowego, elastycznego podejścia – począwszy od udostępnienia indywidualnej parametryzacji i wdrożenia oprogramowania, przez dostarczanie niezbędnych komponentów infrastruktury.

Systemy ITIL

ITIL opiera się na dostarczaniu i zarządzaniu usługami IT poprzez procesy. Szkielet ITIL określa procesy zarządzające, ich wejście/wyjście oraz powiązania i zakres odpowiedzialności. ITIL skupia się na ukonstytuowaniu "best practice" we wdrażaniu procesowo zorientowanego zarządzania usługami IT, zapewniającego długoterminową redukcję kosztów, poprawę jakości usług oraz zadowolenie klienta. Cele procesów ITIL to: dostarczanie usług IT (nie systemów) zorientowanych biznesowo, długoterminowa redukcja kosztów, stała kontrola w celu poprawy jakości usług.

Funkcje systemu do zarządzania procesami IT

Zarządzanie zasobami i sprzętem - system powinien zapewniać centralne zarządzanie zasobami IT oraz umożliwiać utworzenie dowolnego typu zasobu wraz z opisaniem go odpowiednimi atrybutami czy powiązanie z dowolnym innym obiektem.

Zarządzanie legalnością oprogramowania - rozwiązanie powinno umożliwiać precyzyjną identyfikację zainstalowanego oprogramowania dzięki odczytowi zainstalowanych aplikacji oraz analizie zawartości dysków stanowisk. Bazie sygnatur oprogramowania powinna dostarczać informacji na temat formy licencjonowania oraz opcji aktualizacji i usunięcia aplikacji.

HelpDesk - możliwość zarządzania incydentami, bazą wiedzy oraz workflow. Dostosowanie stopnia wdrożenia ITIL (IT Infrastructure Library) do aktualnych wymagań kierownictwa.

Komunikacja - swobodna, wydajna i bezpieczna (szyfrowana) komunikacja wewnętrz firmy, udostępniająca przesyłanie wiadomości tekstowych, nawiązywanie połączeń audio-wideo, tworzenie konferencji oraz przesyłanie powiadomień i plików.

Zdalne zarządzanie stanowiskiem - agent umożliwiający zdalne połączenie z odpowiednim stanowiskiem wraz z przejęciem pulpitu, operacjami zdalnymi oraz transferem plików.

Monitoring sieci LAN - system powinien udostępniać skanowanie sieci LAN w trybie cyklicznym, zapewniać wsparcie protokołu SNMP oraz dysponować analizą stanu wykrytych urządzeń i usług.

Monitoring stanowisk oraz użytkowników - dostarczanie analizy zachowań i aktywności użytkowników w sieci, przegląd aplikacji, odwiedzonych stron internetowych oraz wykazanie rzeczywistego czasu skupienia na czynnościach służbowych w formie przejrzystych zestawień oraz wykresów.